تحقیق و تفحص از موسسات خیریه ولیعهد بریتانیا پس از دریافت کمک مالی از یک بانکدار روس

کمیته اخلاق بنیاد شاهزاده چارلز بعدتر دریافت که اعانه دهنده روس به جرم پولشویی در کشور خودش محکوم شده است

شاهزاده چالرز و همسش کامیلا، دوشس کورنوال- Andrew Milligan / POOL / AFP

پس از آن که مشخص شد یک تاجر روس به نام دیمیتری لئوس که قبلاً به اتهام پولشویی محکوم شده بوده است، کوشیده است تا نیم میلیون پوند به موسسات خیریه شاهزاده چارلز اهدا کند، وی درگیر رسوایی جدیدی در زمینه اعانه‌های مالی شده است.

وارث تاج و تخت بریتانیا سال گذشته پس از آن که این بانکدار ۵۱ ساله مبلغ ۵۳۵ هزار پوند به بنیاد او اهدا کرد، نامه‌ای تشکرآمیز به وی فرستاد و پیشنهاد داد که پس از پایان قرنطینه همه‌گیری، با او ملاقات کند.

اما کمیته اخلاق بنیاد بعدتر دریافت که آقای لئوس به جرم پولشویی در زادگاهش روسیه محکوم شده بوده است، و گرچه این محکومیت متعاقبا لغو شده بود، به این نتیجه رسیدند که نمی‌توانند آن پول را بپذیرند.

با این حال، ساندی تایمز گزارش داده است که به نظر می‌رسد کریس مارتین، معاون مدیرعامل بنیاد شاهزاده چارلز، به جای بازگرداندن آن کمک شش‌رقمی، آن را به یکی دیگر از خیریه‌های شاهزاده چارلز به نام «چیلدرن اند د آرتس» (Children and The Arts) منتقل کرده است.  

این سازمان منکر دریافت آن پول شده است و گفته است که اکنون در مسیر فرایند انحلال است.

این افشاگری‌ها تنها یک هفته پس از آن صورت می‌گیرد که مایکل فاوسِت، مورد‌اعتماد‌ترین فرد نزدیک به وارث تاج و تخت، در پی طرح اتهاماتی به وی مبنی بر کمک به کسب نشان افتخار سی‌بی‌ای برای یک میلیاردر سعودی که ۱.۵ میلیون پوند به خیریه‌های شاهزاده چارلز کمک کرده بود، مجبور به استعفا شد.

به نوشته روزنامه ساندی تایمز، آقای لئوس کمک‌های خود را پس از آن اعطا کرده است که فرد واسطی قول ملاقاتی خصوصی‌ با شاهزاده چارلز در قلعه‌ای در اسکاتلند به او داده بود.

همچنین گزارش شده است که آقای فاوست به آن بانکدار مشاوره می‌داده است که چگونه وجهه خود را ارتقا دهد و او را به مدیران دیگر خیریه‌ها معرفی کرده است که بتواند به آن‌ها کمک کند.

بنیاد شاهزاده چارلز در حال حاضر تحقیقاتی را درباره روابط آن نهاد با آقای لئوس آغاز کرده است. همزمان، دفتر کاخ ولیعهد موسوم به «کلارنس هاوس»، در بیانیه‌ای که  به آن روزنامه ارسال شده است، گفت: «شاهزاده ولز از تحقیقاتِ در حال انجام در بنیاد کاملاً حمایت می‌کند.»

اما این امر مانع از آن نشده است که نهاد ناظر بر خیریه‌ها در اسکاتلند با نام مخفف OSCR، تحقیقات رسمی درباره این بنیاد را آغاز نکند.

این نهاد در بیانیه‌ای گفت: «این وظیفه همه متولیان خیریه‌ها و مدیران موسسات خیریه است که همیشه در راستای منافع خیریه عمل کنند و از وظایف قانونی خود در این زمینه پیروی کنند.»

«مشخصا، باید اطمینان حاصل کنند که همه وجوه برای دستیابی به اهداف خیریه هزینه می‌شود و اطمینان حاصل کنند که اعانات بلاعوض یا کمک‌های مالی مشروط به شرایط، مطابق آن شرایط استفاده می‌شود. هنگامی که اطلاعات کامل از سوی موسسه خیریه در اختیار ما قرار گیرد، تصمیم خواهیم گرفت که آیا لازم است اقدامات دیگری انجام شود یا خیر، و اگر نیازی باشد، آن‌ها را به اجرا خواهیم گذاشت.»

© The Independent

بیشتر از جهان